Co ma zrobić zamawiający, prowadził postępowanie „regulaminowe” o wartości zamówienia poniżej 30 000 euro, kiedy wszystkie lub niektóre ze złożonych cen w ofertach przekraczają tą progową wartość?

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Pytanie.
Co ma zrobić zamawiający, prowadził postępowanie „regulaminowe” o wartości zamówienia poniżej 30 000 euro, kiedy wszystkie lub niektóre ze złożonych cen w ofertach przekraczają tą progową wartość?

Odpowiedź.

Treść zadanego pytania nie jest szczegółowa. Brakuje w treści pytania informacji dotyczącej między innymi:
- źródła finansowania,
- rodzaju przedmiotu zamówienia,
- zasad i sposobu obliczenia wartości zamówienia,
- szczegółów związanych z regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi zamawiającego.

W uproszeniu w analizowanym przypadku proponuję podjąć następujące działania.

  1. Dokonać weryfikacji/ sprawdzenia, czy przed wszczęciem tego postępowania zamawiający zgodnie z przepisami ustawy pzp i obowiązujących go regulacji i regulaminów obliczył wartość zamówienia. W tym celu proponuję sięgnąć między innymi do art. 32 - 35 ustawy pzp, które normują zasady obliczenia wartości zamówienia także w postępowaniach objętych regułami art. 4 pkt 8 ustawy pzp („do 30 000 euro”) .
  1. należało w swoich działaniach w swoich działaniach dodatkowo zweryfikować, czy zamawiający wypełnił obowiązek zawarty w art. 35 ust 2 i czy ustalając wartość zamówienia kilkanaście tygodni wcześniej dokonał jej aktualizacji przed wszczęciem tego postępowania.
  1. Proponuję te czynności udokumentować (nie wymagają tego przepisy prawa).
  1. Jeżeli w/w czynności wskazują, że zamawiający ustalając wartość zamówienia nie naruszył obowiązujących przepisów, proponuję dodatkowo sprawdzić, czy zaistniały po wszczęcia postępowania jakieś okoliczności, zdarzenia, które mogłyby doprowadzić podwyższenia cen ofert poza szacunki ustalone/wyliczone przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania.
  1. Jeżeli wcześniej wymienione punkty potwierdzają prawidłowy i zgodny z prawem sposób przygotowania i prowadzenia postępowania, nie widzę podstaw prawnych, aby przerwać takie postępowanie. Proponuje więc zakończyć realizację tej procedury i jeżeli będzie taka możliwość (oparta na warunkach tego postępowania), wybrać wykonawcę i zawrzeć z nim umowę.
  1. Gdyby co najmniej jeden z ww. punktów wskazywał na to, że zamawiający naruszył obowiązujące przepisy, także ustawy pzp w zakresie sposobu ustalenia wartości zamówienia, proponowałbym sprawdzić, czy zamawiający dopuścił na tym etapie procedury możliwość przerwania realizacji tego postępowania (jego „unieważnienia”) bez wyboru wykonawcy i zawarcia umowy. Jeżeli taka możliwość została przewidziana, proponuję z niej skorzystać. Zawarcie umowy, przy wadliwie wyliczonej wartości zamówienia (poniżej kwot progowych wskazanych w ustawie pzp) może doprowadzić w późniejszym okresie do uznania jej jako nieważnej.

Wnioski do postępowań o wartości zamówienia opartych na art. 4 pkt 8 ustawy pzp.

-  Wszczynając postępowanie o wartości poniżej 30 000 euro warto sprawdź w swoim regulacjach/ warunkach, czy jest możliwość zakończenia postępowania bez wyboru wykonawcy („unieważnienie postępowania”)

- Wszczynając procedurę w trybie przetargowym zamawiający ma obowiązek już w ogłoszeniu lub w warunkach przetargowych te okoliczności podać.

- Częstą praktyką stosowana przez niektórych zamawiających (ocenianą różnie w zamówieniach publicznych) jest wprowadzone do ogłoszenia lub warunków przetargowych „złotego” zdania. „Zamawiający zastrzega sobie prawo unieważnienia przetargu bez podania przyczyn”.

Opracował i przygotował w dniu 12.09.2018 r.

Piotr Sperczyński

Pracownia Zamówień Publicznych
Piotr Sperczyński


tel.: +48 602 69 33 15
e-mail: pzp@pzp.pl

Search