Ostatnie planowane zmiany w systemie zamówień publicznych w 2018 r. WRZESIEŃ - PAŹDZIERNIK

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

W kolejnych miesiącach planowanych jest kilka zmian mających wpływ na funkcjonowanie systemu zamówień publicznych. Zestawienie takie nigdy nie będzie precyzyjne. Jest to niemożliwe, gdyż legislator nie zawsze chce się podzielić rozwiązaniami projektowanych zmian. Nieplanowane zmiany miały zawsze miejsce i często wynikają z potrzeby chwili. Sezon wakacyjny spowodował, że w okresie lipca i sierpnia 2018 r. nie publikowałem harmonogramu. We wrześniu i październiki czas rozpocząć kolejną część.W niniejszym zestawieniu zasygnalizuję te zmiany, które zaistniały od maja 2018 r. z komentarzem i materiałami źródłowymi. W drugiej części przedstawię to, co czeka nas w systemie zamówień publicznych w kolejnych miesiącach. Wskażę także te projektu zmian, które mają szansę zaistnieć w 2018 r.Zestawienie ma przybliżyć osobom zainteresowanym zamówieniami publicznymi szeroki wachlarz nowości i związanych z tym wymagań, które naley uwzględnić w przygotowaniu, prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

 

Z zestawienia i materiałów można korzystać, publikować fragmenty lub całość. Proszę zawsze powoływać się na datę jego sporządzenia i autora (Opracował w dniu 02.10.2018 r. Piotr Sperczyński) oraz wskazać źródło (www.pzp.pl). Przyjmuję uwagi lub krytykę połączoną z propozycją zmian. W przypadku ich zaproponowania i akceptacji (ocena własna), w opracowaniu pojawi się (za wcześniejszą zgodą) nazwisko osoby, która zaproponowała uzupełnienie lub korektę tego harmonogramu. Czekam na pomysły.

 
Data: 25.05.2018 r. Ochrona danych osobowych – RODO
Podstawa prawna: 

  • ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenie dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 2016.05.04); w materiale nazywane RODOlink do tekstu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679;
  • Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016); w materiale nazywane RODO.link do tekstu: https://uodo.gov.pl/pl/file/1208
  • Konwencja Rady Europy Nr 108 z dnia 28 stycznia 1981 rokulink do tekstu: https://uodo.gov.pl/pl/131/511
  • USTAWA z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z dnia 24 maja 2018 r poz. 1000)link do tekstu:  http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/O/D20181000.pdf
  • Wytyczne Grupy Roboczej Art. 29 (tj. Grupy Roboczej ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych, ustanowionej w art. 29 dyrektywy 95/46/WE) odnoszące się do stosowania przepisów rozporządzenia 2016/679 (RODO).Zgodnie z art. 68 rozporządzenia 2016/679 Europejska Rada Ochrony Danych zastępuje Grupę Roboczą Art. 29; wytyczne, zalecenia i określone przez Europejską Radę Ochrony Danych najlepsze praktyki stosowania rozporządzenia 2016/679.Link do tekstu: https://uodo.gov.pl/pl/p/wytyczne

W praktyce zmiana dotyczy między innymi: 

  • postępowania o udzielenie zamówienia bez względu na wartość zamówienia;
  • przygotowania siwz, ogłoszenia, zaproszenia i wprowadzonych tam wymagań;
  • prowadzenia procedury badania i oceny ofert;
  • realizacji umowy;
  • zmian organizacyjnych w jednostce;
  • zasad przechowywania i udostępnienia dokumentacji w postępowaniach.


Proponuję ponownie przeanalizować wymagane przepisami procedury i treść informacji, które wymagamy od wykonawców w postępowaniu czy w trakcie realizacji umowy. Weryfikacja procesu pozyskiwania danych od wykonawców ma miejsce nie tylko w trakcie trwania postępowania, ale i realizacji umowy. Proponuję także zwrócić uwagę na posiadane oprogramowanie związane z zamówieniami publicznymi (i nie tylko). 


Obecnie po przeprowadzeniu cyklu ok. 20 szkoleń z zakresu RODO w zamówieniach publicznych (www.pzp.pl) mogę stwierdzić występowanie szeregu nieprawidłowości i konieczności podszlifowania wymagań w zakresie zamówień publicznych. Czasami brakuje w postępowaniach dotyczących zamówień publicznych (także do 30 000 euro) wymaganych przepisami prawa czynności i procedur dotyczących ochrony danych osobowych w zakresie:

  • klauzul informacyjnych (jeśli się już pojawiają, to bardzo często zawierają błędy),
  •  upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
  • w niektórych jednostkach rejestru czynności przetwarzania,
  • rejestru naruszeń ochrony danych osobowych. 

 

Data: 1.07.2018 r. Kwalifikowany podpis elektroniczny

Art. 137. ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej wskazuje, że do dnia 1 lipca 2018 r. do składania zaawansowanych podpisów elektronicznych lub zaawansowanych pieczęci elektronicznych można stosować funkcję skrótu SHA-1, chyba że wymagania techniczne wynikające z aktów wykonawczych wydanych na podstawie rozporządzenia 910/2014 wyłączą możliwość stosowania tej funkcji skrótu. Przepis art. 137 ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej wpływa przede wszystkim na użytkowników kwalifikowanych podpisów elektronicznych. Adresatem przepisu nie jest wyłącznie administracja publiczna, ale każdy podmiot, gdzie tego rodzaju podpisy są składane (np. banki).
Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (art. 137)Link do tekstu: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160001579

Informacja na stronach Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 13.04.2018 r. :

(…)Zbliża się termin zakończenia stosowania SHA-1 przy składaniu podpisów i pieczęci.Kwalifikowani dostawcy usług zaufania od ponad dekady świadczą usługi zaufania, takie jak m.in. kwalifikowany podpis elektroniczny. Obecnie korzysta z niego ponad 400 tys. użytkowników. Na co dzień usługodawcy wprowadzają zmiany i nowe funkcjonalności w sposób, który nie wymaga dodatkowych działań użytkowników lub instytucji. Są jednak sytuacje, w których konieczne jest wyznaczenie terminu na wprowadzenie poprawek i taki termin ustanowił ustawodawca.

Zmiana technologiczna polega na wycofaniu funkcji skrótu SHA-1 z zastosowań związanych ze składaniem zaawansowanego podpisu lub pieczęci. Począwszy od 2 lipca, do składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego (najpowszechniejszy rodzaj podpisów zaawansowanych) powinna być stosowana nowsza, z przewidzianych w europejskich standardach, funkcja skrótu SHA-2. Certyfikaty kwalifikowane wygenerowane przed 2 lipca br. zachowają ważność do końca okresu w nich wskazanego, chyba że wcześniej ich status został zmieniony na nieważny. Nie trzeba kupować nowych certyfikatów. (…)

Link do tekstu: https://www.gov.pl/cyfryzacja/zbliza-sie-termin-zakonczenia-stosowania-sha-1-przy-skladaniu-podpisow-i-pieczeci

Od tej daty składanie kwalifikowanych podpisów elektronicznych musi spełniać funkcję SHA2.Link do tekstu: http://www.nccert.pl/komunikaty.htm

Informacja o tych zmianach ukazała się na stronach dostawców, poniżej przykład opisu jednego krajowych dostawców podpisów i pieczęci. 

Link do tekstu: https://www.certum.pl/pl/aktualnosci/algorytm-sha-2-od-1-lipca-2018-r/  

Data: 14.07.2018 r.
Koszt cyklu życia – budynek.

Wprowadzenie dodatkowych wymagań związanych z kosztem cyklu życia produktu, kalkulacją. Termin wydania przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania rozporządzenia obejmującego metody kalkulacji kosztów cyklu życia.
Podstawa prawna: 

Praktycznie zmiana dotyczy między innymi (fragmenty z uzasadnienia):

„Z uwagi na fakultatywność stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia celem projektodawcy jest przede wszystkim opracowanie nieskomplikowanej metody, która zachęci zamawiających do szacowania kosztów cyklu życia budynków na podstawie przepisów rozporządzenia jak również pozwoli rozwiązać problem stosowania kryterium ceny, jako jedynego kryterium oceny ofert.”

Data: 4.09.2018 r. 
Tajemnica przedsiębiorstwa – czyn nieuczciwej konkurencji

Obowiązek wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8.06.2016 r. w sprawie ochrony   niejawnego   know-how   i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnianiem dalej powoływanej jako dyrektywa 2016/943/UE został narzucony w tej regulacji do 9 czerwca 2018 roku.

Podstawa prawna: 

Praktycznie zmiana w procedurach zamówień publicznych dotyczy między innymi:

  • definicji tajemnicy przedsiębiorstwa (zwanej danej t.p.);
  • definicji czynu nieuczciwej konkurencji;
  • innych elementów związanych z przygotowaniem i prowadzeniem postępowania.

Zmiany obejmują postępowania o udzielenie zamówienia bez względu na wartość zamówienia. W postępowaniach objętych przepisami ustawy Pzp modyfikacje są znaczące. 

W praktyce należałoby od dnia wejścia w życie tej ustawy:

  • sprawdzić zapisy siwz w zakresie zdefiniowanej tam tajemnicy przedsiębiorstwa (jeżeli jest), podstawy prawnej (z art. 11 ust. 4 na art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji) oraz zwrócić uwagę wykonawcy, że nowa definicja już obowiązuje,
  • zasygnalizować wykonawcy, że w oparciu o art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, że jeżeli wykonawca będzie w treści oferty wskazywał jej fragmenty objęte tajemnica przedsiębiorstwa, został narzucony troszkę inny mechanizm wykazywania zamawiającemu tego faktu (brak prawidłowego wykazania t.p. skutkować może ujawnieniem treści informacji zawartych w ofercie), 
  • w prowadzonych postępowaniach należy zwrócić uwagę na pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji (art. 89 ust. 1 pkt 3), gdyż została w części zmodyfikowana definicja przypadku, w którym należy ofertę wykonawcy odrzucić,
  • warto także pamiętać, że wykorzystywane z pozytywnym skutkiem interpretacje, opinie, komentarze dotyczące definicji tajemnicy przedsiębiorstwa oraz przypadków czynu nieuczciwej konkurencji należałoby traktować obecnie bardzo ostrożnie i z rozwagą.  

Data: 11.09.2018 r.
Elektronizacja zamówień publicznych

Wymagania dotyczące krajowego węzła identyfikacji, warunki techniczne, notyfikacja krajowego systemu identyfikacji.

Podstawa prawna zmiany: 

  • ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacja elektroniczna (Dz.U.2016.1579 z dnia 2016.09.29); art. 142; art. 22; art. 24-26; art. 96 ust. 4 w zakresie art. 20a ust. 1 pkt 1;
  • ustawa z dnia 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352); art. 20a ust. 1 pkt 1.

USTAWA z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 10 sierpnia 2018 r. poz. 1544)
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001544/O/D20181544.pdf

Co się zmienia? – fragment uzasadnienia ze strony Ministerstwa Cyfryzacji:
(…)Jeden login do portali publicznych

Jeden login, który pozwoli na dostęp do usług online udostępnianych w publicznych platformach usług. Rozpoczęła się jego budowa.

Pierwszy krok za nami. Wystartował tzw. węzeł krajowy, czyli rozwiązanie, które sprawi, że docelowo Polacy nie będą już musieli przy logowaniu do portali administracji publicznej pamiętać wielu haseł. Do wszystkich będą się mogli zalogować przy pomocy jednego, wybranego przez siebie loginu.

Na początek przy pomocy Login.gov.pl można się zalogować do platformy ePUAP. Jeszcze w tym roku możliwe to będzie jeszcze na kilku platformach administracji publicznej takich jak np. Internetowe Konto Pacjenta, ZUS, Obywatel.gov.pl, Biznes.gov.pl. Na razie potwierdzanie tożsamości możliwe jest tylko przy pomocy Profilu Zaufanego. Stopniowo również środków identyfikacji będzie przybywać. Logowanie będzie zaś możliwe np. przy wykorzystaniu haseł używanych do systemów bankowości elektronicznej.

Tzw. Węzeł Krajowy, to wygodny dostęp do portali publicznych i e-usług świadczonych przez administrację. Wszystko za pomocą jednego - a nie jak dotychczas - wielu loginów i haseł. Dostęp do portali usługowych w myśl przepisów ma być możliwie prosty i szybki, ale przede wszystkim bezpieczny.

Węzeł krajowy w punktach

  1. Koniec z zapamiętywaniem wielu metod logowania do różnych systemów.Obywatel będzie mógł użyć wybranego przez siebie środka identyfikacji elektronicznej (np. mechanizmu identyfikacji wykorzystywanego w systemie bankowym, z którego na co dzień korzysta) w celu potwierdzenia swojej tożsamości w publicznej usłudze online.
  2. Dostawca publicznej usługi online nie będzie musiał martwić się o to, jak rozpoznać, że Kowalski to Kowalski.Wystarczy, że podłączy swój system do węzła, który pozwoli na uwierzytelnienie użytkownika na wymaganym poziomie bezpieczeństwa.
  3. Obustronne bezpieczeństwo.

Do Węzła podłączane są tylko systemy identyfikacji spełniające określone wymagania, dzięki czemu zarówno Obywatel, jak i Dostawca usług mają zagwarantowany wysoki poziom bezpieczeństwa.

Ustawa daje podstawę funkcjonowania dla „mDokumentów”, czyli rządowej aplikacji do przechowywania dokumentów na smartfonach. Dzięki niej Obywatele będą mogli potwierdzać swoje uprawnienia. Aplikacja będzie bezpłatna i dobrowolna. Przykładem „mDokumentu” może być elektroniczna legitymacja szkolna lub karta miejska - m-dokument wystarczy okazać na ekranie urządzenia mobilnego - np. konduktorowi, urzędnikowi.”

Źródło: https://www.gov.pl/cyfryzacja/jeden-login-do-portali-publicznych

Ustawa weszła w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia, tj. 11 września br., z wyjątkiem:

  • art. 1 pkt 4–7 oraz art. 29 w zakresie art. 20a ust. 1 pkt 2, które wchodzą w życie z dniem 29 września 2018 r.;
  • art. 10 pkt 1, art. 16 pkt 1, art. 46 oraz art. 57, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.;
  • art. 25, art. 27, art. 33, art. 37, art. 47 oraz art. 52 pkt 1 i 2, które wchodzą w życie po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia, tj. 11 grudnia 2018 r.;
  • art. 41 oraz art. 65, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 2018 r.;
  • art. 44, który wchodzi w życie z dniem 31 maja 2019 r.;
  • art. 66, który wszedł w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli 11 sierpnia 2018 r.  

 

Data: 19.09.2018 r.
Unieważnienie postępowania

Ustawa zmienia niektóre podstawy prawne dotyczące podstaw do unieważnienia postępowania, upoważniając zamawiającego do możliwość unieważnienia postępowania ze względu na nie przyznanie środków finansowych.
Podstawa prawna:USTAWA z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.1693 z dnia 2018.09.04) wejście w życie 19.09.2018 r.
Link do tekstu: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001693/O/D20181693.pdf

Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2017.1579 t.j. z dnia 2017.08.24); 
Link do tekstu: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001579

Zmiana w ustawie Pzp uchyla art. 93 ust. 1b oraz modyfikuje art. 92 ust. 1a dając podstawę (możliwość) unieważnienia postępowania, jeżeli środki, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie została przewidziana …..wcześniej. Należy więc zauważyć, że możliwość skorzystania z tej okoliczności unieważnienia postępowania musi zostać wprowadzona do ogłoszenia o zamówieniu, zaproszenia …..

Zakres zmian w ustawie z dnia 5 lipca 2018 roku jest szerszy i głównie dotyczy innych ustaw. Jednakże w tekstach ustawy Pzp należałoby uaktualnić treść art. 93 ust. 1a (zmiana) i ust. 1b (uchylony). Jest też proponowana metoda sprawdzenia, czy pracując nad danym tekstem pozyskanym z zewnątrz mamy do czynienia z aktualnym stanem prawnym.   

Data: 01.10.2018 r.
Wyłączenie z obowiązku stosowania ustawy Pzp 

Zmiana dotyczy poszerzenia przypadków, w których zamawiający poprzez przedmiot zamówienia (rodzaj umowy) zostaje wyłączony z obowiązku stosowania ustawy Pzp.

Podstawa prawna:

Ustawa z 3 lipca 2018 roku w art. 81 dokonuje zmiany w ustawie Pzp, wprowadzając kolejny przypadek braku obowiązku stosowania ustawy Pzp (art. 4 pkt 13a). Wyłączenie dotyczy tworzenia przez uczelnie spółek celowych, gdzie bez zastosowania przepisów ustawy Pzp, zamawiający (uczelnia), może w drodze umowy powierzyć spółce celowej:

  1. zarządzanie prawami do wyników lub do know-how, o których mowa w ust. 1, w zakresie komercjalizacji bezpośredniej;
  2. zarządzanie infrastrukturą badawczą.

Zakres zmian wprowadzony ww. ustawą jest szerszy.

Data: 01.10.2018 r.
MiniPortal na stronie UZP

 

Źródło: https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-strona-glowna/zamowienia-publiczne-aktualne-wyzwania.-spotkanie-w-krajowej-szkole-administracji-publicznej


„…MiniPortal został przygotowany z uwagi na ryzyko braku możliwości wdrożenia pełnego, kompleksowego rozwiązania pozwalającego na w pełni zautomatyzowane prowadzenie całego procesu udzielenia zamówienia publicznego łącznie z jego monitoringiem w terminie do 18 października 2018 r. Rozwiązanie to jest ogólnodostępne, uniwersalne i nieodpłatne. Z miniPortalu będzie można korzystać już od 1 października br…”

Więcej szczegółów należy szukać na stronie Urzędu Zamówień Publicznych:

https://www.uzp.gov.pl/e-zamowienia2/miniportal
https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-strona-glowna/miniportal

miniPortal  

Od 1 października 2018 r. pod adresem https://miniportal-test.uzp.gov.pl Urząd Zamówień Publicznych udostępnił testowe narzędzie, służące zamawiającym i wykonawcom w procesie elektronizacji zamówień publicznych.Planujemy uruchomienie pełnej, produkcyjnej wersji miniPortalu przed dniem 18 października 2018 r., czyli przed wejściem w życie obowiązku pełnej elektronizacji dużych zamówień publicznych. Wersja produkcyjna dostępna będzie już wkrótce pod adresem https://miniportal.uzp.gov.pl.Prace wdrożeniowe zmierzają ku końcowi, a zależy nam, by oddać w Państwa ręce jak najlepsze narzędzie, które w bezpieczny sposób przeprowadzi nas wszystkich przez elektroniczne postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym prosimy o wyrozumiałość w związku z ewentualnymi problemami technicznymi, które mogą się pojawić przed 18 października 2018 r.Tymczasem zapraszamy Państwa do zapoznania się z wersją testową systemu miniPortal.

Więcej szczegółów wraz z planem naszych działań na najbliższe dni w zakresie elektronizacji znajdziecie Państwo w aktualnościach.

https://miniportal-test.uzp.gov.pl

Instrukcja działania:
https://miniportal-test.uzp.gov.pl/InstrukcjaUzytkownikaSystemuMiniPortalePUAP.pdf 

 

Data: 17.10.2018 r.
Środek komunikacji elektronicznej

Zmiany wprowadzone zmianami w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniająca ustawę - Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.1603 z dnia 2018.07.20) wymuszą szereg zmian w sposobie przygotowania i prowadzenia postępowania. Szczególnie dotyczy to postępowań, których wartość zamówienia jest równa, lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy. Jednakże można zauważyć, że dokonana zmiana w systemie zamówień publicznych wymusi dokonanie zmiany w treści rozporządzenia wydanego na podstawie art. 10g ustawy Pzp. Treść rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych, który mam zastosowanie obecnie (Dz.U.2017.1320 z dnia 2017.07.04) po wprowadzonych zmianach nie będzie w pełni kompatybilny z pozostałymi aktami prawnymi. Należy więc oczekiwać zmian w tym rozporządzeniu.

Upubliczniony komunikat Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 07.09.2018 r. informujący o wszczęciu procedury zmian w treści rozporządzenia wskazuje, że zmiana będzie wprowadzona w terminie zakreślonym przepisami. 

Link do tekstu projektów zmian:

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//4/12315750/12532608/12532609/dokument356801.pdf

Szczegółowa analiza w trakcie przygotowania. 

 

Data: 17-18.10.2018 r.
Elektronizacja zamówień publicznych


Zmiana dotyczy dwóch ustaw stanowiących obecnie podstawę prawną do przygotowania i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego:

  • ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018 oraz z 2018 r. poz. 1560), 
  • ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020, 1579 i 1920). 


Podstawa prawna:

 

Zmiana wprowadzona tymi nowelizacjami obejmuje w praktyce sposób przygotowania i prowadzenia postępowań wszczynanych od 18 października 2018 roku. 

  1. Rozstrzygnięty zapisami ustawy z 22 czerwca 2016 roku sposób wdrożenia elektronizacji zamówień publicznych w poprzedniej wersji (obowiązującej do 17.10.2018 r.) wprowadzał przedziały czasowe, które z datą 17.10.2018 r. zostaną w części przesunięte do 1.01.2020 r. (których wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp).
  2. W samej ustawie Pzp zostaje zmieniona definicja środka komunikacji elektronicznej (art. 2 pkt 17), co w połączeniu z konieczną zmianą rozporządzenia wydanego na podstawie art. 10g ustawy Pzp wprowadza faks jako odrębny sposób komunikacji elektronicznej dopuszczony przepisami prawa. Jednak faks nie będzie już objęty wymaganiami treści ww. rozporządzenia.
  3. W postępowaniach o udzielenie zamówienia obowiązujący rygor składania oświadczeń w postaci elektronicznej, podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym zostanie zawężony jedynie do oświadczeń wynikających z art. 25a ustawy Pzp. W praktyce, składanie innych oświadczeń wymaganych od wykonawcy (np. na podstawie art. 24 ust. 11 czy też art. 26 ust. 1 lub 2) nie będzie podlegać wymaganiom kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
  4. W ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. zostaną od 17.10.2018 r. ustalone dwie odrębne ścieżki wdrożenia elektronizacji zamówień publicznych oparte na wartości zamówienia i kwocie bazowej wynikającej z art. 11 ust. 8 (tzw. „kwota unijna”). 
  5. Opracowanie szczegółowe zmian będzie udostępnione na stronie www.pzp.pl przed 17.10.2018 r z dodatkowymi podpowiedziami co do sposobu postępowania.



Data: 18 10.2018 r.
Środek komunikacji elektronicznej

Wejdzie w życie kolejna część rozporządzenia eIDAS i wymagań dotyczących podpisu elektronicznego oraz wzajemnie uznawanie minimalnych specyfikacji technicznych i procedur dotyczących poziomów bezpieczeństwa w zakresie środków identyfikacji elektronicznej (Dz.U.UE.L.2015.235.7 z dnia 2015.09.09) oraz ram interoperacyjności (Dz.U.UE.L.2015.235.1 z dnia 2015.09.09).

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 73).

Link do tekstu rozporządzenia eIDAS: http://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj

Zmiana w praktyce:

  • konieczności uwzględnienia w procedurze zamówienia dodatkowych procedur i wymagań, gdzie wymagane będzie złożenie dokumentu elektronicznego z kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
  • zmiany regulacji dotyczących notyfikacji;
  • dotyczyć będzie zamówień bez względu na ich wartość (jak należy sądzić zostaną uwzględnione w krajowych regulacjach prawnych). Należy przypuszczać, że wymagania te będzie wypełniać oprogramowanie (np. miniPortal) mający ułatwić prowadzenie procedur zamówień publicznych.

W praktyce zaczyna obowiązywać wzajemne uznawanie identyfikacji elektronicznej na podstawie art. 6 poprzez art. 52 ust. 2 lit. c rozporządzenia eIDAS.


Data: 18.10.2018 r.
Dokumenty i oświadczenia składane przez wykonawcę


Modyfikacje zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniającej ustawę - Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.1603 z dnia 2018.07.20) wymuszą szereg zmian w sposobie przygotowania i prowadzenia postępowania. Dotyczy to treści rozporządzenia wydanego na podstawie art. 25 ust. 2. - rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U.2016.1126 z dnia 2016.07.27). 

Obecnie obowiązujące rozporządzenie wydane na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy Pzp:
Link do strony:http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001126/O/D20161126.pdf

Przygotowane propozycje treści zmian są obecnie w konsultacjach społecznych i należy przyjąć, że z datą 18.10.2018 r. będziemy mieli także zmiany w tym zakresie.
Link do tekstu projektów zmian:http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//528/12315851/12533362/12533363/dokument357379.pdf

Ze względu na możliwe zmiany w treści projektu, obecnie nie podlega on analizie.

 

Data: 18.10.2018 r.
Odwołania

Modyfikacje zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniającej ustawę - Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.1603 z dnia 2018.07.20) wymuszą szereg zmian w sposobie przygotowania i prowadzenia postępowania. Dotyczy to treści rozporządzenia wydanego na podstawie art. 198 pkt 1 ustawy Pzp – obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U.2018.1092 t.j. z dnia 2018.06.07). 

Obecnie obowiązujące rozporządzenie wydane na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy Pzp:
Link do strony:http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001092/O/D20181092.pdf
Przygotowane propozycje treści zmian są obecnie w konsultacjach społecznych i należy przyjąć, że z datą 18.10.2018 r. będziemy mieli także zmiany w tym zakresie.Link do tekstu projektów zmian:
http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//4/12315617/12532039/12532040/dokument356166.pdf

Ze względu na możliwe zmiany w treści projektu, obecnie nie podlega on analizie. Można jedynie wskazać, że proponowane zmiany wdrażają wymagania dotyczące elektronizacji zamówień publicznych, gdzie dokumenty, także podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym badane w procedurze odwoławczej wymagają odpowiedniej metody przekazywania dokumentów elektronicznych do KIO. 

 

Data nieznana – IV kwartał  2018 r.     11.2019 r …?
Ochrona danych osobowych

Od dnia 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie 2016/679 (dalej RODO) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Jednocześnie, w tym samym dniu zaczęła obowiązywać ustawa o ochronie danych osobowych. Jednakże, aby w pełnym zakresie wdrożyć wymagania rozporządzenia RODO do naszego systemu prawnego wymagana jest zmiana ponad 200 ustaw.

W tych zmianach wymieniana jest także ustawa Pzp.

Z treści uzasadnienia:

„…Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1579 i 2018)

  • określono ograniczenia w stosowaniu wybranych przepisów RODO – umożliwiono realizację obowiązku wynikającego z art. 13 RODO poprzez zamieszczenie wymaganych informacji w ogłoszeniu o zamówieniu, ogłoszeniu o konkursie, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w regulaminie konkursu, dostosowano sposób realizacji uprawnień wynikających z art. 15 do uwarunkowań wynikających ze stosowania ustawy Pzp; określono, że sposób realizacji uprawnień wynikających z art. 16 nie może skutkować zmianą wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu ani zmianą postanowień umowy w zakresie niezgodnym z ustawą, dostosowano również sposób realizacji uprawnień wynikających z art. 18 i 21 RODO; 
  • określono zakres dozwolonego przetwarzania danych;
  • ograniczono zasadę jawności w zamówieniach publicznych w przypadku przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa, o których mowa w art. 10 RODO, co do celu (korzystanie ze środków ochrony prawnej uregulowanych w Dziale VI ustawy Pzp) oraz do czasu przetwarzania (do upływu terminu na ich wniesienie);
  • określono, iż osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 10 RODO, zobowiązane będą do zachowania poufności w zakresie udostępnionych im informacji i danych. 

Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane (Dz. U. poz.1920)

  • wprowadzono ograniczenie zasady jawności, a więc dostępu do danych osobowych dotyczących wyroków i skazań, w odniesieniu do celu przetwarzania (korzystanie ze środków ochrony prawnej uregulowanych w Rozdziale 10 ustawy koncesyjnej) oraz do czasu przetwarzania (do upływu terminu na ich wniesienie);
  • określono ograniczenia w stosowaniu wybranych przepisów RODO - umożliwiono realizację obowiązku wynikającego z art. 13 RODO poprzez zamieszczenie wymaganych informacji w ogłoszeniu o koncesji, wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, zaproszeniu do ubiegania się o zawarcie umowy koncesji lub w dokumentach koncesji, w przypadku, gdy w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji albo po jego zakończeniu wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 15 ust. 1-3 RODO, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku, zamawiający może żądać od osoby, której dane dotyczą wskazania dodatkowych informacji mających na celu sprecyzowanie żądania, w szczególności nazwy lub daty postępowania o zawarcie umowy koncesji, określono, że sposób realizacji uprawnień wynikających z art. 16 nie może skutkować zmianą wyniku postępowania o zawarcie umowy koncesji ani zmianą postanowień umowy w zakresie niezgodnym z ustawą oraz naruszeniem integralności przechowywanej dokumentacji postępowania, dostosowano również sposób realizacji uprawnień wynikających z art. 18 i 21 RODO;   
  • określono okres dozwolonego przetwarzania danych;
  • zobowiązano osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 10 RODO do zachowania poufności w zakresie udostępnionych im informacji i danych.”

 

Data: nie ustalona XII 2018 r …??
Jawność

Ustawa o jawności życia publicznego sygnalizowana przez legislatora w procesie legislacyjnym ma znacząco zmienić sposób uczestnictwa wybranych osób w przygotowaniu czy prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Projektowana zmiana w końcówce 2017 roku i na początku 2018 roku była dość mocno kwestionowana przez różne środowiska, także obejmujące osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi. Duża ilość konsultacji, dokonywanych korekt w treści projektu ustawy powodowała znaczne trudności w zbudowaniu akceptowalnej przez wszystkich zainteresowanych wersji. Tempo uwag i informacji na temat projektu ustawy w miesiącach luty – marzec 2018 r. spadła.

W projektach data wprowadzenia zmian została ustalona na 1 marca 2018 r, ale wg autora opracowania raczej powinna ona zostać wprowadzona „po wyborach”.

Podstawa prawna: 
Ostatnia wersja projektu ustawy o jawności życia publicznego.

Link do projektu – wersja z dnia 08.01.2018 r: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12304351/12465433/12465434/dokument324982.pdf

Zmiana w praktyce:

  • dotyczyć będzie zamówień publicznych bez względu na ich wartość;
  • wprowadzenie pojęcia tzw. sygnalistów;• wprowadzenie obowiązku publikacji umów cywilnych (nie tylko pisemnych);
  • wprowadzenie obowiązku składania oświadczeń majątkowych od kwoty wartości zamówienia pow. 500 000 zł dla osób biorących udział w postępowaniu (członkowie komisji przetargowych, kierownik jednostki, biegli, …);
  • pojawienie się odpowiedzialności za składanie oświadczeń podających dane nieprawdziwe;
  • inne.

Opracowano w dniu 02.10.2018 r. 
Piotr Sperczyński

Pracownia Zamówień Publicznych
Piotr Sperczyński


tel.: +48 602 69 33 15
e-mail: pzp@pzp.pl

Search