Zamówienia na usługi społeczne w powiązaniu z dzierżawą lokalu. Możliwa droga postępowania.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Bardzo często wskazując na przetargi publiczne jako podstawowy tryb postępowania zapominamy o możliwościach realizacji postępowań w oparciu o możliwe uproszczenia wskazane w przepisach ustawy pzp.

Pytania, które często słyszę prowadząc szkolenia z zamówień publicznych to przykładowo:

  • Kiedy przetarg publiczny jest obowiązujący?
  • Czy są zwolnienia z przetargu?
  • Jak zacząć przetarg?
  • W jaki sposób przeprowadzić przetarg?

Poniżej propozycja postępowania dla zamawiającego, który zobowiązany jest do stosowania przepisów ustawy pzp, zaś przedmiotjego zamówienia to:

  • usługi restauracyjne,
  •  dzierżawa lokalu.
  1. Przedmiot zamówienia

Zamawiający przygotowując się do postępowania powinien sprawdzić, czy przedmiotem zamówienia w tym postępowaniu jest usługa restauracyjna i czy przedmiot zamówienia podlega przypadkowi wskazanemu w ustawie pzp art. 138 h.

„ Art.  138h.

Przedmiotem zamówienia na usługi społeczne są usługi wymienione w załączniku nr IV do dyrektywy 2014/24/UE oraz załączniku nr XVII do dyrektywy 2014/25/UE.”

Proponuje się, aby zamawiający udokumentował, że przedmiot zamówienia faktycznie obejmować będzie usługi społeczne wymienione w rozporządzeniu. Koniecznie trzeba sprawdzić kody Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), wskazać je w oparciu o ww. rozporządzenie.

Poniżej fragment:

USSpol tab

Pełna treść rozporządzenia (str. 192):
https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0023/36617/dyrektywa_2014_24_UE.pdf

Kody Wspólnego Słownika Zamówień (CPV):
https://kody.uzp.gov.pl

 

  1. Wartość zamówienia

Kolejną czynnością będzie ustalenie wartości zamówienia. Jak obliczyć wartość zamówienia? Regulacje wymagane w tej części zamawiający wyszuka w art. 32 do art. 35 ustawy pzp. Dla ustalenia wartości zamówienia wymagane jest między innymi uwzględnienie wymagań wskazanych w art. 34 ustawy pzp. Wyliczenie wartości zamówienia jest potrzebne w celu zdefiniowania możliwych procedur i obowiązków narzuconych przepisami ustawy pzp. Ważną kwotą progową jest w tym wypadku ta, wskazana w art. 138g.

„Art.  138g. 

  1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi, zwanych dalej "zamówieniami na usługi społeczne", jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:

1) 750 000 euro - w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;
2) 1 000 000 euro - w przypadku zamówień sektorowych.

  1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.”

Zgodnie z art. 138h – zostały zdefiniowane usługi społeczne w stosownych załącznikach do rozporządzenia. Do dalszych rozważań przyjęto, że wartość zamówienia jest powyżej 30 000 euro, ale poniżej kwoty progowej wskazanej w art. 138g ustawy pzp.

Czy dzierżawa lokalu jest zamówieniem publicznym?

  1. Dzierżawa lokalu jako przedmiot zamówienia publicznego

Zamawiający przedmiotem zamówienia objął nie tylko usługi restauracyjne, ale i dzierżawę lokalu. Postępowanie na samą usługę restauracyjną, przy wyłączeniu z postępowania dzierżawy lokalu byłoby postępowaniem ograniczającym konkurencję (art. 7 ust. 1 ustawy pzp) i naruszającym między innymi wymagania zawarte w art. 29 ust. 2 ustawy pzp. Z opinii UZP wynika, że dzierżawa lokalu przez zamawiającego, to także przedmiot zamówienia, który podlega przepisom ustawy pzp.

Pełna treść:
https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/opinie-dotyczace-ustawy-pzp/inne/przeniesienie-wlasnosci-nieruchomosci-jako-forma-wynagrodzenia-wykonawcy-zamowienia-publicznego

  1. Zamówienie mieszane i definicja rodzajowa przedmiotu zamówienia.

Zgodnie z art. 5c ust. 2 ustawy pzp, gdy przedmiot zamówienia obejmuje różne rodzajowo części, uwzględnia się wartość zamówienia poszczególnych części.

„Art.  5c. 

  1. Jeżeli zamówienie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje usługi, określone w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE lub w załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE oraz inne usługi albo usługi i dostawy, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tych usług lub dostaw, których szacowana wartość jest większa.”

Przyjmując, że zamówienie obejmuje usługi restauracyjne i inne wymienione w załączniku nr IV – przedmiotem zamówienia rodzajowo będzie usługa społeczna wymieniona w art. 138h ustawy pzp.

Czy stosować przetarg i zamówienia publiczne?

  1. Możliwości i konieczna decyzja zamawiającego

Bez względu na rodzajowy charakter zamówienia zamawiający nie uzyskuje „zwolnienia” z obowiązku stosowania ustawy pzp. Ma do czynienia z zamówieniami publicznymi i jedynie uzyskuje możliwość wyboru sposobu postępowania w zamówieniach publicznych.

W przypadku, gdy wartość przedmiotu zamówienia ustalona przez zamawiającego jest powyżej 30 000 euro (art. 4 pkt 8) i jest nim tzw. usługa społeczna, oraz gdy wartość zamówienia nie przekracza 750 000 euro (art. 138g) zamawiający może:

  • wersja nr 1 – stosować klasycznie przepisy ustawy pzp,
  • wersja nr 2 – zastosować rozwiązanie wskazane w art. 138o ustawy pzp.

Zamawiający wybierając dany model postępowania nie ma obowiązku uzasadniać decyzji o zastosowaniu Wersji nr 1 lub Wersji nr 2.

  1. Stosowanie procedury uproszczonej, wskazanej w art. 138o ustawy pzp

Gdy zamawiający wybiera wersję nr 2, zgodnie z art. 138o ustawy pzp ma obowiązek:

„Art.  138o.  

  1. Jeżeli wartość zamówienia na usługi społeczne jest mniejsza niż kwoty określone w art. 138g ust. 1, zamawiający może udzielić zamówienia stosując przepisy ust. 2-4.
  2. Zamawiający udziela zamówienia w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący.
  3. Zamawiający zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, na stronie internetowej, ogłoszenie o zamówieniu, które zawiera informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności:

1) termin składania ofert uwzględniający czas niezbędny do przygotowania i złożenia oferty;
2) opis przedmiotu zamówienia oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia;
3) kryteria oceny ofert.

  1. Niezwłocznie po udzieleniu zamówienia zamawiający zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na stronie internetowej, informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego. W razie nieudzielenia zamówienia zamawiający niezwłocznie zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na stronie internetowej, informację o nieudzieleniu zamówienia.”

W załączeniu opinia UZP:
https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-nowelizacji-ustawy-prawo-zamowien-publicznych-2/zamowienia-na-uslugi-spoleczne-i-inne-szczegolne-uslugi-o-wartosci-rownej-lub-przekraczajacej-progi-z-art.-138g-ustawy-pzp

W praktyce, zamawiający nie musi przestrzegać wskazanych w ustawie pzp - przykładowo:

- minimalnych terminów (art. 43),

- warunków i wymagań wynikających z przepisów ustawy pzp (art. 24, art. 22, ….).

Proponuje się zamawiającemu prowadzić protokół postępowania i dokumentować czynności, które realizuje w danym postępowaniu z uwzględnieniem (między innymi) art. 14 ustawy pzp.

„Art.  14

  1. Do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, 1104 i 1629), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.”

Czyli zamawiający będzie prowadzić tzw. „przetarg kodeksowy”.

 

Pracownia Zamówień Publicznych
Piotr Sperczyński


tel.: +48 602 69 33 15
e-mail: pzp@pzp.pl

Search