DORĘCZENIE – PRZESŁANIE

Ocena użytkowników: 1 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Rozstrzygnięcie Krajowej Izby Odwoławczej; sygnatura akt 504/17.

Ze względy często występujące zapytania dotyczące przesyłania informacji poprzez środek komunikacji elektronicznej w załączeniu ciekawsze fragmenty rozstrzygnięcia, które zapadło 31 marca 2017 roku w KIO. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia pojawia się ciekawe uzasadnienie, z którym warto się zapoznać. Pełna treść w załączeniu pliku: Wyrok-KIO-504-17.pdf.

„…
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 marca 2017 r.; syg. akt KIO 504/17
Skład orzekający: Przewodniczący: Ewa Sikorska.(…)

Zamawiający w dniu 7 lutego 2017 r. wezwał wykonawców do złożenia wyjaśnień w terminie do dnia 13 lutego 2017 r. Aby złożenie wyjaśnień w wyznaczonym terminie było realne, zamawiający - zgodnie z pkt 37.2 SIWZ - przesłał wykonawcom wezwania drogę elektroniczną. W tym zakresie Izba nie dopatrzyła się jakichkolwiek nieprawidłowości po stronie zamawiającego, który jest gospodarzem postępowania i jest uprawniony i obowiązany prowadzić je w sposób sprawny i efektywny, a taki skutek nie będzie możliwy bez stosowania środków komunikacji elektronicznej. Podkreślenia wymaga, iż usprawnienie komunikacji wszystkich podmiotów zaangażowanych zarówno w przygotowanie postępowań dotyczących zamówień publicznych, jak i uzyskiwanie zamówień, jest generalną intencją ustawodawcy unijnego, a w ślad za nim krajowego.

Odnosząc się do kwestii doręczenia odwołującemu wezwania, Izba wskazuje, że w pkt 37.4 SIWZ zamawiający ustanowił domniemanie polegające na uznaniu, iż - w przypadku przekazania dokumentów drogą elektroniczną - dokumenty dotarły czytelne do wykonawcy w dniu i godzinie ich nadania, zgodnie z potwierdzeniem wysyłki z poczty elektronicznej zamawiającego. Odwołujący w żaden sposób tego domniemania nie obalił, poprzestając na stwierdzeniu, iż przesyłki nie otrzymał. Podkreślenia wymaga, iż w tym zakresie ciężar dowodu obciążał odwołującego, który ciężarowi temu nie sprostał.

Pomimo istniejącego domniemania doręczenia odwołującemu wezwania, zamawiający wykazał fakt skutecznego doręczenia za pomocą raportów: "status: sent" (wygenerowanego przez serwer zamawiającego) oraz "Message accepted" (wygenerowanego przez serwer odbiorcy). W ocenie Izby raport potwierdzający przyjęcie wiadomości przez serwer odbiorcy jest wystarczającym dowodem dla wykazania przesłania wiadomości odwołującemu.

Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 26 sierpnia 2016 r., sygn. akt KIO 1499/16, podstawą działania poczty elektronicznej jest pewność dostarczenia wiadomości do adresata. Wszystkie protokoły i zasady rządzące działaniem poczty elektronicznej mają za zadanie zapewnienie, danie pewności wysyłającemu, że w momencie wysyłki wiadomości elektronicznej do odbiorcy, wiadomość ta zostanie do niego i tylko do niego dostarczona. W celu zapewnienia pewności dostarczenia poczty wprowadzono mechanizmy informujące nadawcę o nieprawidłowym lub błędnym nadaniu poczty lub też o błędzie serwera odbiorczego. W przypadku błędów zarówno ze strony nadawcy w postaci np. nieprawidłowego adresu odbiorcy, jak i problemów z dostarczeniem wiadomości do serwera pocztowego odbiorcy, nadawca otrzymuje wiadomość zwrotną z informacją, że wysłana wiadomość nie została dostarczona oraz kod błędu opisujący przyczynę (np. niedostępność serwera pocztowego odbiorcy, przepełnienie skrzynki odbiorczej odbiorcy, itp.).

Dlatego też, jeżeli nadawca w ciągu kilku, kilkunastu minut nie otrzyma informacji o błędzie w związku z wysłaną wiadomością, oznacza to, że wiadomość została prawidłowo dostarczona do serwera pocztowego odbiorcy, a tym samym, przy najbliższym połączeniu klienta pocztowego odbiorcy, zostanie ona pobrana przez odbiorcę na jego komputer. (...) Zgodnie natomiast z teorią domniemania doręczenia, wyrażoną w przepisie art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.

Z kolei Sąd Najwyższy - Izba Cywilna postanowieniem z dnia 10 grudnia 2003, sygn. akt V CZ 127/03 uznał, iż oświadczenie woli w postaci elektronicznej dokonywane on line zostaje złożone z chwilą jego przejścia do systemu informatycznego prowadzonego i kontrolowanego przez odbiorcę, to jest w momencie przyjęcia oświadczenia przez serwer odbiorcy i zarejestrowania na nim odpowiednich danych….”

Warto więc prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zwrócić uwagę na ustawienia swojego programu do obsługi poczty elektronicznej i jeżeli jest taka potrzeba, proponuję wprowadzić stosowne zmiany.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fragment ustawy pzp, który może przyspieszyć chwilę zawarcia umowy z wybranym wykonawcą. Rozstrzygnięcia wprowadzone do siwz (art. 36 ust 1 pkt 7 ustawy pzp) mogą w tym bardzo pomóc.

Art.  94

  1. 1. Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego, z zastrzeżeniem art. 183, w terminie:

1)  nie krótszym niż 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 15 dni - jeżeli zostało przesłane w inny sposób - w przypadku zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8;

2)  nie krótszym niż 5 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 10 dni - jeżeli zostało przesłane w inny sposób - w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

Przygotował w dniu 06.11.2018 r :
Piotr Sperczyński 

iko pdf

Wyrok KIO 504-17

 

Pracownia Zamówień Publicznych
Piotr Sperczyński


tel.: +48 602 69 33 15
e-mail: pzp@pzp.pl

Search